Första etappen avklarad. Som synes var det en liten stigning upp till Mahult. Från Bökö cyklar vi nog västerut mot Halmstad.
Läsk är ok när man besegrat stigningen mot Mahult.
Detta är minnesstenen över översvämningen 1912. Någon obetänksam människa har eldat vid stenen, när frost och vatten om något år har gjort sitt så kommer inskriften att försvinna för alltid. Tågpojken har tagit fotot och därigenom gjort sin första antikvariska dokumentationsinsats .
Bolmabanan var på sin tid känd som en vacker järnväg. Det måste ha varit en upplevelse att tuffa fram längs Simlångens strand. Bilden på världens snyggaste rälsbuss som publicerades 31/3 är tagen på ungefär samma ställe.
Tågpojken utanför Simlångsdalens station som noga räknat var en hållplats.
Under kriget utförde Halmstad - Bolmens järnväg ett av sina mest heroiska transportuppdrag när enorma mängder Sojabönor genom HBJ:s och KVBJ:s försorg transporterades till Karlshamn över 1067 nätet.
Eftersom mitt minne inte är lika bra som Tågpojkens så minns jag inte säkert varför. Kanske var det mineringar eller isläget som gjorde att de lossades i Halmstad. Hur som helst var Sveriges behov av sojabönor stort och den smalspåriga järnvägen utförde sin samhällstjänst med stor kompetens.
Sådär ett halvsekel senare tyckte vi att det var på sin plats att uppmärksamma bedriften genom att cykla till Karlshamn. Eftersom Tågpojken bara är 8 och vi har många andra saker att göra så kommer det nog att ta ett bra tag.
Nu har vi i alla fall börjat och etappen Simlångsdalen - Mahult är avklarad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar